11/12/11

El Port i Pàndols (2)

Per als que vivim a l'entorn de Barcelona sovint ens sembla més a l'abast fer un cap de setmana a la Cerdanya que anar a la Terra Alta. I, de fet, podem trigar més o menys el mateix.... I pagant menys peatge. Continuem aquí proposant-vos algunes sortides per les muntanyes del port i serres properes.

Jornada 1
Punta de l'Aigua i Tossal d'Engrilló.
Desnivell positiu: 1037 m
Distància: 13,6 km (anar i tornar)
Temps total: 7 h
Època: evitar el pic de l'estiu. Nosaltres la vam fer en ple hivern.
Dos magnífics cims, amb inmillorables vistes, que es poden enllaçar en una ruta circular amb origen i final a Paüls. Nosaltres vam girar en sentit invers a la ressenya que us hem enllaçat com podeu comprovar al següent track.
Deixem el cotxe a Paüls i ens dirigim cap al cementiri on prenem el GR171 en direcció nord. Caminem entre boscos o horts fins a trobar la canal. L'ascens, primer amable, va endurint-se paulatinament a mesura que remuntem el torrent sec. A les tarteres que deixem a l'altra banda de la canal ho sovintegen les cabres, observeu-les mentre recupereu l'alè. Quan ja sembla que hem abandonat definitivament la vegetació arribem al coll de la Gilaberta, de sorprenent verdura. Girem a l'esquerra un un senderó enntre el bosc ens durà, ara si, al domini de la roca on, seguint les fites, arribarem al cim. Des del cim podreu identificar fàcilment El Caro (SE), les Roques de Benet (NE) i el Tossal d'Engrilló (NW) proper objectiu. Retornem al coll de la Gilaberta pel mateix corriol que ens havia dut al cim i seguim el PR en direcció nord. Aviat entrarem al Montsagre d'Horta, aquí deixem el camí senyalitzat, que ens duria al Montsagre de Paüls, i ens anem a buscar la pista que vé de la Refoia, a cops per la pista, a cops tallant llaçades guanyem el Tossal d'Engriló.
Després de gaudir de les vistes sobre Horta de Sant Joan i la vall del Canaleta fem camí a l'Est per a guanyar de nou la pista un troç més avall i seguim per ella fins a la Bassa de la Refoia, al Coll Roig. Al marge de la bassa retrobem el GR171 que ens havia acompayat en els primers metres de camí.
Seguint el sender, passarem per la font del Montsagre de Paüls, les fonts de la Tormossal en una gran bauma per a desembocar al pla per on, vorejant entre massos, arribarem a Paüls.

Jornada 2
Via verda de la Terra Alta
Desnivell positiu: 280 m
33 km (anada i tornada pel tram proposat, el total són 96 km entre Alcañiz i Tortosa)
Època: qualsevol època de l'any es bona per aquest camí.
Un dels atractius més populars de les terres de l'Ebre per als afeccionats al turisme actiu.
La plataforma de l'antiga via fèrria que mai va acabar a funcionar completament és avui un camí per a ciclistes. Hi ha dues opcions a escollir. Dur les pròpies bicicletes, cosa que obliga a un recorregut d'anada i tornada o llogar-les allà. Algunes empreses de la zona lloguen bicicletes, tan convencionals com elèctriques, per a fer el recorregut. Les empreses ofereixen el servei de recollida de les bicicletes i de retorn al punt d'orígen. A Horta de Sant Joan hi ha Montsport i Esgambi, però no és la única població amb empreses d'aventura a la zona.
Nosaltres vam optar per anar i tornar amb les nostres pròpies bicicletes i vam escollir el tram entre Horta de Sant Joan i el Santuari de la Fontcalda, passant per les estacions de Prat de Comte i Bot. El camí segueix la vall del riu Canaleta atravessant la serra de Pàndols a través de nombrosos túnels (14 en el tram indicat). L'anada va ser més fàcil que la tornada (baixar sempre és més senzill que pujar) però fins i tot el més petit de la colla (10 anys) va completar sense problema el recorregut.
No us oblideu portar casc, llums per a les bicicletes o frontal i alguna peça de roba d'abric. L'interior dels túnels sempre és fresc i als ponts i estrets sol correr ventet fins i tot els dies més encalmats.

Jornada 3
La tercera jornada d'aquest cap de setmana la varem dedicar a visitar pobles de la zona.

Si us interessa la història (aquells que no recorden la seva història estan condemnats a repetir-la) us recomanem els centres d'informació sobre la batalla de l'Ebre de Gandesa (interessants testimonis dels que van viure aquells episodis i una gran col·lecció d'objectes de l'època, des d'armes a segells) i a Corbera d'Ebre (amb explicacions de la batalla i el poble vell, que hom va abandonar tal i com les bombes el van deixar).
Un altre poble que mereix una visita és Pinell de Brai, que va ser centre neuràlgic per a les tropes republicanes durant la batalla i on, a la part alta del poble, podreu gaudir de les vistes sobre el barranc de Pinell i veure les runes de cases bombardejades que mai es van reconstruir. A la part baixa, no deixeu de visitar el Celler Coperatiu, autèntica joia del modernisme, obra de Cèsar Martinell i amb un fris decorat que es va salvar miracolosament de la destrossa.

Vam preparar les excursions pel Port bo i consultant el llibre de J Tiron, J Tiron i M Ortiz, El Port. Ed. Piolet. Barcelona. 1998. Concretament l'excursió n. 24.