19/9/15

Tossal de les Víudes

El Tossal de les Víudes es un cim encinglerat de 1379 m, inclòs al llistat de 100 cims de la FEEC, al límit entre Solsonès i Berguedà*, punt culminant de la serra de Bastets, als peus de la serra de Busa 150 m més alta. Si busqueu ressenyes trobareu que la majoria parlen de pujar per la cara nord, des d'Aiguaviva, a la cua de l'embassament de la Llosa del Cavall, és un camí força directe i dret que se sol combinar amb un llarg retorn per Valielles. Nosaltres us en proposem una ruta ben diferent, des del sud, amb atractius per a tothom (track).

Aproximació: Comencem la caminada a Sant Pere de Graudescales. Una autèntica joia del romànic català amagada al peu d'un petit congost sobre la Valldora. Per arribar cal que prengueu la carretera C-26 entre Berga i Solsona i, al quilòmetre 119,5 gireu al nord (dreta si veniu des de Berga) per la pista (asfaltada) de la Valldora. Nosaltres, però, us suggerim arribar-hi des de Manresa i Cardona (veieu les indicacions a la ressenya sobre Busa). Un cop a la pista de la Valldora l'heu de seguir en direcció nord, en paral·lel al riu, durant uns 10 km descartant els camins que s'enfilen a una i altra banda. Quan, arribats al veïnat de la Valldora, s'us acabi l'asfalt seguiu per la pista de terra dos quilòmetres més fins una desviació a l'esquerra que, atravessant el riu per un pont de fusta, us acostarà a l'antic monestir de Sant Pere de Graudescales. Uns metres abans del monument hi ha una zona per aparcar on hi caben tres o quatre cotxes.
En aquest punt tenim dos elements a visitar, la pròpia església de Graudescales i l'estret de Valielles, el pas que forma la Valldora al separar les serres de Busa (W) i els Tossals (E). Podeu arribar a l'estret seguint al nord pel camí que rodeja l'àbsis de l'església. Us recomanem que feu la visita al tornar doncs a més d'un li vindrà de gust refrescar-se al riu.

Iniciem la marxa des de la mateixa porta de Sant Pere de Graudescales [0h; 823 m] on veurem un senderó que s'enfila cap a Busa per un bosquet de pins en direcció W; el seguim fins a una cruïlla senyalitzada [13 min; 915 m], un cartell escrit a mà ens indica el camí cap a Sant Andreu de Valielles. Deixem el sender de Busa i prenem el de la dreta cap a Valielles. Guanyem alçada de forma decidida alhora que sortim del bosc per entrar en un terreny rocalllós, als peus apareix Sant Pere de Graudescales i el riu. [24 min; 1009 m] Forta corba a l'esquerra, passem a l'obaga, uns metres més endavant, en un impressionant mirador, tenim les millors vistes sobre el paratge on hem iniciat la marxa alhora que, al nord, ens apareix el nostre objectiu a l'esquerra de la serra de Bastets. Planegem una estona a l'entorn dels 1000 metres dins de la fageda abans de començar el descens. El sender és ben evident i està reforçat amb algunes marques de
pintura verda. En poca estona perdrem la meitat de l'alçada guanyada fins que atravessem el torrent de Vilamala [55 min; 905 m]. Amb un parell de llaçades el camí s'enlaire lleugerament sobre el torrent per la banda de solana, som de nou entre pins, fins que en una clotada apareix una vegetació clarament diferent: boixos (Buxus sempervirens), boixos gegantins, diuen que els més grans d'Europa.
La boixeda de Valielles [1h 14 min; 980 m] atrau afeccionats a la botànica d'arreu per a veure com un arbust que normalment no passa dels dos o tres metres arriben aquí al doble d'alçada.
Al sortir de la boixeda som ja en els camps del mas de Valielles [1h 20 min; 1013 m], principal mas de la zona. Es tracta d'un conjunt format per casa, pallissa, cobert, capella i cementiri. Passem pel camí que voreja la capella de Sant Andreu i prenem el camí que puja al NW. El camí, que està fitat amb pedres, ressegueix el marge d'uns camps i entra al bosc al peu de la serra de Bastets que ressegueix d'est a oest. [1h 34 min; 1080 m] Arribem a una gran fita que ens marca un corriol a la dreta (N) que s'endinsa al bosc i en una curta però intensa pujada ens duu fins al Grauet [1h 50 min; 1170 m]. Mentre recuperem l'alè veiem enfront a la dreta un sender ben marcat, és el sender que arriba des d'Aiguaviva i, creieu-me, és força més dret que el que acabem de fer, mentre que a la nostra esquerra (W) veurem unes fites de pedra sobre la roca: aquest és el camí que hem de prendre. El camí, a vegades mig tapat pels arbustos, a vegades per sobre la roca pelada, segueix cap al cim a prop de la carena. Aneu atents a les fites doncs el camí no sempre és clar i no és bon lloc per perdre's.

[2h 13 min; 1276 m] Arribem al peu d'un ressalt, cal grimpar agafats a unes branques o be, rodejar l'obstacle per l'esquerra (fites ben visibles sobre la roca), preneu-ne nota pel retorn. El sender s'enfila tot seguit per un segon resalt a la dreta amb un parell de boixos ben estratègics per a agafar-vos a les seves soques. Superat aquest obstacle ens situem ja sobre la mateixa carena [2h 20 min; 1313 m] és un tram aeri que es salva sense problemes fent atenció on es posen els peus. El tram de carena, dos-cents metres mal comptats, acaba en una terrassa [2 h 30 min; 1355 m] que ofereix unes magnífiques vistes sobre l'embassament de la Llosa del Cavall, des d'aquest punt ens resta superar un curt tram herbós, a la nostra esquerra per arribar al Tossal de les Víudes [2h 35 min; 1370 m]

El cim és bicèfal, primer coronem el cim N, de 1371 m i salvant un minúscul coll arribem al cim S, de 1368 m on hi ha les restes d'una creu de fusta. Les vistes són magnífiques: la vall de Valielles que hem atravessat, els Llengots, una serra amb multitud d'agulles que baixa des d'on som fins a l'embassament, la serres de Querol i el Port del Comte, El Verd, Pedraforca, Ensija, Rasos, els Tossals... però, sobre tot, la paret de Busa que ho presideix tot et fan sentir en un lloc ben especial.

Pel retorn seguirem el mateix camí amb alguna nota a considerar:
[2h 50 min; 1313 m] Al final de la carena, desgrimpeu el primer tram i eviteu el segon rodejant la roca, hi ha un senderó amb algunes fites que us evita la desgrimpada.
[3 h 10 min; 1145 m] Passat el Grauet, ja al bosc, el sender fitat baixa suaument, aneu amb compte per prendre el corriol a la dreta per on heu pujat. Si no, fàcilment us trobareu a un camí sense sortida i haureu de recular. Hi un parell de senders fitats però el primer que trobareu (el de la pujada al nostre track) és el més còmode.
[3 h 55 min; 980 m] La boixeda de Valielles és el lloc òptim per a fer un mos en un dia calurós però l'aigua l'haureu de posar vosaltres, la font és en runes i no raja.
[5 h 15 min; 823 m] Sant Pere de Graudescales. Segur que ara us vé de gust baixar al gual del riu a refrescar-vos.

* Valielles és un enclavament del municipi de Montmajor situat entre Guixers i Navès. Alhora és un troç del Berguedà rodejat completament pel Solsonès i per tant és un fragment de la província de Barcelona en mig de la de Lleida. Sobre l'origen d'aquest emplaçament us recomanem que llegiu l'article a la Viquipèdia.