9/2/14

Sobrepuny

Una proposta per a una excel.lent sortida d'una jornada al Berguedá. No us deixeu desanimar pels que us diguin que és un quilòmetre vertical (només són 900 m) ni per l'aspecte de la muntanya quan us acosteu, és més accesible que no sembla.
El Sobrepuny és el punt culminant de la serra de Picamill, una petita serralada entre Picancel i Catllaràs, sobre la riba esquerra del Llobregat, a l'est del Rasos de Peguera. Els seus roquissars salten a la vista quan hom remunta l'eix del Llobregat, a l'alçada de l'embassament de La Baells.
L'inici de la excursió és al poble de la Nou de Berguedà, per arribar cal seguir la C16 fins la cua de l'embassament, passada la central tèrmica, on hi ha un trencall ben indicat que, després de travessar el riu per un pontet, ens duu per la riba contrària cap al sud i a l'est fins al santuari de la Mare de Déu de Lorda i el poble de La Nou (5 km). Al voltant de l'ajuntament hi trobareu prou lloc per aparcar i a la pròpia zona d'aparcament trobarem un pal indicador per als camins del sector NE del poble, entre ells el camí a Sobrepuny, Sant Romà de la Clusa i Malanyeu que arrenquen junts i amb marques de GR (vermell i blanc) i de PR (groc i blanc).
00:00 [870 m] Comencem a caminar des d'aquest punt seguint el GR- 241, els primers metres són asfaltats però de seguida GR i PR abandonen l'asfalt en forma d'un estret corriol a la dreta que baixa cap a la pista de Can Palatzi.
00:05 [860 m] font de Can Palatzi, al peu d'un petit congost, un gual i dues passeres permeten travessar el rierol. En aquest punt trobem una corda fixada a la paret per a permetre endinsar-se a l'estret. En aquest punt hi solia haver un gorg i els nois del poble s'hi llençaven a l'aigua des de les roques (probablement d'aquí la corda); més endavant va encimentar-se el gual i aquest obstacle ha dut a una acumulació de còdols i sorres que han omplert el gorg, ara d'uns pocs centímetres de fons. Deixem enrere la font i, arran de la casa, prenem unes escales a l'esquerra bo i seguint les marques de GR. El camí s'enfila en llaçades. Anem avançant cap al sud i després cap a l'est. Fins a una bifurcació 00:25 [1025 m]: a l'esquerra, marques de GR, el camí a Sant Romà, a la dreta, marques grogues, el sender Sobrepuny que prenem; a partir d'aquest s'enfila més decididament; les marques grogues són suficients per a no perdre's tot i que en alguns moments poguem perdre-les de vista, una ullada enrere sol ser suficient per a confirmar el camí amb les marques en sentit de baixada, també hi ha velles marques vermelles, mig esborrades, i alguna fita de pedra.
01:00 [1200 m] Hem anat guanyant alçada fins a sortir del bosc, a la vista dels cingles de Sobrepuig, el sender guanya un llom herbós i torna a entrar al bosc cada cop més dret. (un modest cartell ens indica "AMUNT", on si no?),  El pi roig deixa pas al  faig. A la nostra esquerra s'obren amples panoràmiques cap als cingles de Fumanya, la serra d'Ensija i el Pedraforca. seguim amunt pel sender fins a un faig monumental 01:10 [1425 m] que rodegem deixant a l'esquerra un sender que planeja, i seguim en forta pujada fins a un collet on el nostre sender arriba a un camí més ample, marcat amb marques blanc i grogues de PR. Prenem la branca de la dreta, encara en pujada gira cap al sud. El pendent es suavitza una mica dins un bosquet de pi roig. Guanyem alçada progresivament fins al coll de Sobrepuny al 01:45 [1550 m]. Cruilla de senders, prenem el de l'esquerra (E), seguim les marques en forta pujada, en paral.lel a l'aresta de la muntanya fins a desembocar, ja fora del bosc, en el cim 02:00 [1651m]. Àmplies vistes sobre l'embassament de La Baells, Rasos de Peguera, Picancel... als peus es divisen un grapat de petites serres: serrat de Picamill, cortal de Comellas, Tastanós....un autèntic trencacames...en aparença; veureu que el camí no és tan dur com sembla.

Des del mateix cim prenem un senderó en direcció N (si, per a baixar per la cara sud, comencem caminant en sentit nord) el sender baixa força directe fins, 2:10, al Collet del Faig [1566 m] on un pal indicador identifica els camins de Malanyeu i Sant Romà de la Clusa (N) i el sender de Vilada (E) prenem aquest camí, marcat com a PR-C-147 que baixa per la fageda girant progresivment al sud. Passarem per la collada alta de Picamill [1506 m] 2:20 i més endavant les collades de Picamill [1433 m] 2:27 al peu de la feixa del Cim. En el descens ja hem salvat 3 colls però sense deixar de baixar. El sender és ara una pista de terra que, en sentit SW ens porta a la collada de Pasquals. Les fites, però, ens suggereixen una marrada per sobre la pista per a passar per les runes de Mas Picancel [1270 m] 2:40. Si opteu per aquesta opció aneu amb compte en seguir el rastre, el camí no sempre està ben marcat i els treballs forestals l'han cobert de branques. En cas de dubte, recordeu que la pista segueix per sota, a la vostra esquerra.

2:48 Collada dels Pasquals [1213 m], la pista descriu una corba marcada a l'esquerra. Aquí, el sender PR-C-147 deixa la pista per la dreta i continua per l'altra banda de la collada cap a Vilada (S) nosaltres prenem un segon camí que surt de la mateixa collada però en sentit contrari (N), en principi no hi ha marques, més endavant trobarem algunes fites de pedra, marques de pintura blanca, ja fora del bosc passem al costat de can Marginet 3:18 [973 m], can Espanya 3:24 [914 m] i a El Pla enllacem amb un camí asfaltat, podem tallar alguna corba pels prats. Els cartells indicadors ens duen a La Canal i al pont sobre el torrent de la Nou 3:36 min [824 m] des d'on remuntem sobre l'asfalt bo i passant al costat del santuari de Lorda i, tallant per un corriol a la dreta senyalitzat, arribem a la part baixa del nucli de la Nou [870 m] 3:48 min.

REFERÈNCIES
Sobrepuny
Catllaràs i Picancel. Guia i Mapa topogràfic Ed. Alpina
Track

1. Molt bones idees Gracies

Felicidades!! te he nominado para "The Versatile Blogger Awards" visita esta entrada http://pequetripulantes.blogspot.com.es/2014/07/nominado.html de mi blog PequeTripulantes y disfrutala!